maanantai 2. tammikuuta 2012

Bensa, diesel vai hybridi?

Vuodenvaihde muutti kovasti dieselin hintaa. Monella varmaan käy mielessä, että kannattako diesel enää ollenkaan. Tähän on varmaan mahdotonta antaa mitään oikeaa yleispätevää vastausta, sillä se riippuu todella paljon siitä, että minkälainen auto on kyseessä ja paljonko ihminen ajaa vuodessa. Ajattelin nyt mielenkiinnon vuoksi laskea, että jos otetaan sama auto mahdollisimman samanlaisena bensaversiona, dieselinä ja hybridinä, että minkälaiset kustannukset siitä tulevat. En ota tässä laskelmassa ollenkaan huomioon sidotun pääoman vaihtoehtoista kustannusta. Oletan myös, että kaikkien autojen arvo laskisi 11% vuodessa. Kyseessä on siis vielä upouudet autot ja kun tätä tekstiä lukee, niin kannattaa muistaa, että keskivertoisesti suomalaisten autojen keski-ikä on jo 12 vuotta!

Esimerkkiautoksi valitsin Toyota Auriksen, koska siitä on saatavana kaikki haluamani vaihtoehdot.

Toyota Auris bensakone 1,6 l moottorilla, 132 hv, 22300 e
Toyota Auris diesel 2 l moottorilla, 126 hv 26300 e
Toyota Auris hybridi 1,8 l moottorilla, 136 hv 27000 e

Bensakoneen päästöt on 153 ja vero on vuodessa siten 94 e.
Dieselin päästöt on 138 ja vero on 77 e ja lisäksi on maksettava käyttövoimavero, joka on 1760 kg:sta 18*5,5cnt*365= 361 e
Hybridin päästöt on 93 ja vero on vuodessa 36 e.

Kulutukset menevät näin: bensa 6,6, diesel 5,2 ja hybridi 4.

Bensan ja dieselin hinnat on oletettu seuraaviksi: bensa 1,539 ja diesel 1,499.

Kiinteät kulut vuodessa bensakoneella:
arvonalenema 2453 e + vero 94 = 2547 e
Kiinteät kulut dieselillä:
arvonalenema 2882 + verot 438 = 3320 e
Kiinteät kulut hybridillä:
arvonalenema 2970 + verot 36 = 3006 e

Jos autoilla ajetaan 20000 km vuodessa:
bensakoneen 2031 e
dieselillä 1559 e
hybridillä 1230 e

Yhteensä:
bensa 4578 euroa
diesel 4879
hybridi 4237

Hybridiä ei kannata ostaa, jos ajaa alle 12000 km vuodessa, vaan silloin kannattaa ostaa bensakone. Dieseliä ei näiden laskujen perusteella kannata hankkia missään tilanteessa. Mikäli sairastaa hybridiallergiaa, niin raja dieselin hankkimiseen bensakoneen sijaan tulee 34000 km:ssa.

Loppukaneettina voisi vielä todeta, että kukkarolle edullisin hybridi on myös luonnon kannalta paras vaihtoehto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti